W świecie dzieci
Home
 

Czy czytanie bajek już od początkowych lat jest ważne dla rozwoju brzdąca?

Powodzenie ludzi i społeczeństw zależy od ich mądrości. Kluczem do wiedzy nieustająco jest czytanie. Mnóstwo osób, choć umie czytać, nie czyta. Dlaczego? Bo nawyk i potrzeba lektury muszą powstać w dzieciństwie. Wspólne czytanie jest sposobem mądrego kontaktu z potomkiem i wspaniałą strategią wychowawczą.

dziecko z maskotką
Autor: Jillian
Źródło: http://www.flickr.com
Dzisiejszy świat jest dla dziecka często trudny i nieprzyjazny. Pośpiech i stres, brak czasu dla dziecka, ignorowanie jego potrzeb psychicznych, nadwyżka mediów elektronicznych powodują, że coraz więcej dzieci ma trudności emocjonalne i coraz gorzej zna język. Dziecko, które nie rozumie języka i ma niewielki zasób słów nie jest w stanie samodzielnie czytać, bo jest to dla niego za kłopotliwe i nazbyt nudne, zwłaszcza w dobie atrakcyjnej i nie wymagającej wysiłku telewizji. Język jest przy tym narzędziem myślenia, również matematycznego. W ten sposób koło się zamyka – słabo czytające uczniowie jeszcze mniej czytają i jeszcze gorzej się kształcą. Co piąty nasz nastolatek – jest funkcjonalnym analfabetą.

Uczeni i praktycy zgodnie twierdzą, że czytanie potomkowi na głos naucza je języka i myślenia, kształtuje pamięć i wyobraźnię, daje wiedzę i wzorce dobrych zachowań, pogłębia samo uznanie. Czytanie niemowlęciu pobudza jego umysł i tworzy skojarzenie czytania z przyjemnością, czytanie na głos kilkulatkowi zezwala mu zrozumieć siebie i świat, wspólne czytanie z nastolatkiem daje możliwość utrzymać lub zbudować więź i pomaga mu w pokonaniu ogromu kwestii czasu dorastania. Również dzieci niepełnosprawne dzięki głośnemu czytaniu znacznie lepiej się rozwijają. Czytanie naucza dzieci rozróżniania dobra od zła i inspiruje do namysłu nad rezultatami własnych słów i uczynków. Jest to bardzo ważne w aktualnym świecie, zdominowanym przez agresywne wzorce masowej kultury i pogoń za majątkiem. Czy ważne jest, co czytamy dzieciom? Tak, bo przy wsparciu książek „wyposażamy” ich umysły i serca – wpłyniemy na ich słownictwo i wiedzę, rozumienie świata, rozwój zainteresowań, postawy i system wartości. Dlatego postarajmy się, aby w pokoiku naszej pociechy (przykładowe aranżacje: http://www.ceneo.pl//Pokoik_dzieciecy) nie zabrakło szafki na książki.

Przede wszystkim zwróćmy baczność, czy książka dla dziecka dobrana jest do wieku, poziomu dojrzałości emocjonalnej i wrażliwości potomka. Nie wzbudzajmy w dzieciach strachu i napięć. Jednocześnie pamiętajmy, że gdy czytamy dziecku i odpowiadamy na jego pytania, może zrozumieć ono zapisy „dojrzalsze”, skierowane dla dzieci starszych nawet o dwa, trzy lata. I jeszcze jedno, poznajmy się z książką przed przeczytaniem jej maluchowi. Starajmy się kierować zasadą szkolenia również podczas wyboru zabawek dla naszej pociechy – przykładowo – zabawa dla niemowląt.
Off 

19 listopada 2014 This post was written by Categories: Kącik edukacyjnyOdrobina zabawy Tagged with:
Comments are off for this post


Top